Fietsenkeuring

groep

Om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, is ook een veilige fiets erg belangrijk. Je moet er toch niet aan denken dat bij een noodstop blijkt dat je remmen niet goed werken, je voet van je trapper schiet omdat je trapper te glad is of een tas tussen je voorwiel komt omdat je hem niet op je bagagedrager kon vastmaken. Maar ook zachte banden of een te kleine of te grote fiets maken het fietsen lastig en daardoor gevaarlijk.

Best wel zinvol dus om zo af en toe je fiets even goed na te kijken. Klik op de onderstaande afbeelding om een lijstje te openen waarmee je jouw fiets kunt controleren.

 Fietsenkeuring controlekaart

 

Maar waarom controleer je nu juist deze punten:

  • Het stuur moet goed vastzitten zodat het niet kan gebeurden dat jij aan je stuur draait en je fiets rechtdoor blijft gaan. Dit lijkt overdreven, maar wanneer je door een kuil rijdt of wegrijdt komen er een hoop krachten op het stuur te staan.
    • Klem het voorwiel tussen je benen en probeer het stuur te draaien terwijl je het wiel
      tegenhoud. Je mag het stuur nu niet naar links of rechts of naar boven of beneden kunnen
      draaien
  • De handvatten moeten goed vastzitten. Wanneer je wegrijdt, trek je ongemerkt aan je handvatten. Wanneer deze loszitten kunnen ze van je stuur afschieten. De kans dat je dan valt is heel erg groot.
    • Probeer de handvatten te draaien en trek er aan. Je moeten echt muurvast zitten.
  • Je bel is belangrijk om iemand te waarschuwen. Bijvoorbeeld een voetganger die niet oplet.
    • Je bel moet tot 25 meter duidelijk hoorbaar zijn. Je bel moet ook goed vast zitten zodat je altijd snel kunt bellen.
  • Je hebt een hoop verschillende soorten remmen: een terugtraprem, handremmen die op je velg klemmen (velgremmen), handremmen die in het wiel zitten (naafremmen of trommelremmen). Maar ze moeten allemaal hetzelfde doen, zorgen dat jij snel en veilig tot stilstand kan komen.
    • Een terugtraprem kun je het beste testen door een stukje te fietsen en dan te remmen. Komt je fiets snel tot stilstand?
    • Handremmen kun je testen door te proberen de fiets naar voren te duwen terwijl je beide remmen hebt ingedrukt. De fiets moet dan blijven staan. Wanneer je twee handremmen hebt, moeten ze het ook alle twee doen!
  • Een zadel dat los zit kan gaan draaien. Niet alleen oncomfortabel, maar ook gevaarlijk.
    • Klem de achterkant van de fiets tussen je benen. Kun je het zadel naar links of rechts draaien? Kun je het naar voren of achteren kantelen??
  • De fietsband zorgt ervoor dat je tijdens het rijden minder last van kuilen en hobbels hebt. De band zorgt er ook voor dat de kuilen je wielen niet beschadigen. Ook is de band belangrijk voor goede grip op de weg.
    • Kijk of de band niet heel erg versleten of gescheurd is
    • Probeer met je duim de band in te drukken. Wanneer je hem te ver in kunt drukken is de band te zacht en moet hij opgepompt worden
    • Kijk of er op de zijkant van de band een witte reflecterende streep zit. Deze zorgt er voor dat je in het donker goed zichtbaar bent.
  • Het is belangrijk dat je voeten tijdens het fietsen niet van de trappers afglijden, ook niet wanneer de trappers nat zijn van de regen. De onder- en bovenkant van de trappers moeten daarom stroef zijn en
    de trapper mag niet kapot zijn. Tijdens het fietsen draait de trapper de hele tijd rond in de crank. Dit moet soepel gaan.

    • Kijk of de trappers niet kapot zijn en een stroeve bovenkant en onderkant hebben
    • Kijk of je de trappers gemakkelijk rond kunt draaien
    • In iedere trapper moeten ook twee reflectoren zitten (één aan de voorkant en één aan de achterkant) zodat de fiets ook in het donker goed zichtbaar is.
  • Reflectoren weerkaatsen het licht van autolichten of straatlantaarns. Door reflectoren word je sneller gezien.
    • Kijk of er een rode reflector achter op je fiets zit
  • Verlichting is natuurlijk super belangrijk om in het donker gezien te worden. Ook kun je door goede verlichting ook zelf kuilen in de weg op tijd zien.
    • Controleer of je voorlicht het doet
    • Controleer of je achterlicht het doet
  • Heel vervelend wanneer onderweg je ketting van je fiets losraakt. Dat betekent dat je verder moet lopen of hele vieze handen krijgt wanneer je hem er weer op wilt leggen.
    • Kijk of je ketting strak genoeg staat
  • Een te kleine of een te grote fiets fietst niet alleen heel oncomfortabel, het is ook gevaarlijk. Rechtdoor fietsen gaat dan vaak nog wel, maar wanneer er iets onverwachts gebeurd heb jij je fiets niet onder controle.
    • Kijk of je zadel op de juiste hoogte staat
    • Kijk of je stuur op de juiste hoogte staat

En, is jouw fiets veilig?

Benieuwd hoeveel de bekeuring bedraagt wanneer je fiets niet in orde is? Kik hieronder:

bekeuring

Wat filmpjes over de veilige fiets:


of bekijk hem hier

 

Meer verkeersfilmpjes kun hier bekijken