Op voeten en fietsen
Tijdens de ‘op voeten en fietsen dag‘ worden ouders en leerlingen gestimuleerd om lopend of op de fiets naar school te gaan.
De ‘op voeten en fietsen dag‘ is een uitgelezen moment om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid rondom de school. Zo kunnen ouders eens ervaren hoe de schoolomgeving eruit ziet zonder al die auto’s op de haal- en brengmomenten. Ambtenaren of de wethouder kunnen, al dan niet via de media, gevraagd worden een verkeersonveilige situatie aan te pakken.
Deze dag, of week, leent zich natuurlijk ook uitstekend voor verkeersactiviteiten op school. Hieronder zal ik enkele voorbeelden geven maar de mogelijkheden zijn eindeloos.
Stickeractie: inventariseer vóór de ‘op voeten en fietsendag’ eens hoeveel leerlingen met de auto worden gebracht zodat je een nulmeting hebt. Tijdens een bepaalde periode, bij voorkeur 1 of 2 weken, krijgen de leerlingen voor iedere dag dat ze lopend of op de fiets naar school komen een sticker of stempel op een kaart. Aan de leerling met de meeste stempels kun je bijvoorbeeld een leuke prijs uitreiken. Je kunt ook de hele school tracteren als er een bepaald aantal stickers/stempels is behaald.
Niet iedereen kan lopend of op de fiets komen omdat ze te ver weg wonen. Spreek met deze leerlingen/ouders af dat ze een sticker of stempel krijgen wanneer ze met de auto buiten een bepaald gebied rondom de school blijven.
Inventariseer een maand na de stickeractie hoeveel leerlingen er dan nog lopend of op de fiets komen, zo kun je meten of er een verandering is opgetreden in de manier waarop leerlingen naar school komen.
Versierde fietsen / schoenen: houdt een wedstrijd wie op de mooist versierde fiets of schoenen naar school komt. Zorg voor een paar leuke prijzen en een deskundige jury (bijvoorbeeld de wethouder, lokale fietsenmaker of wijkagent).
Demonstraties (door leerlingen): er zijn vast wel leerlingen die iets bijzonders kunnen op de fiets. Wat dacht je van rijden op eenwielers, stunten op een BMX, rondrijden op pedalo’s. Vraag eens wie er een leuke demonstratie wil geven. Heeft de lokale politie ook agenten op de fiets, vraag dan of deze een demonstratie willen verzorgen.
Praktische verkeerslessen: grijp de ‘op voeten en fietsen dag’ aan voor het geven van praktische verkeerslessen. Bijvoorbeeld oversteeklessen op het schoolplein en/of in de schoolomgeving. Of fietsoefeningen zoals het slalommen tussen gympalen, een bocht maken tussen een rij blokjes, fietsen over een smalle plank of stuk zijl, fietsen met een bekertje water.
Aparte vervoermiddelen: laat de leerlingen tijdens de ‘op voeten en fietsen dag’ eens kennis maken met aparte vervoermiddelen. Hierbij kun je denken aan ligfietsen, een bedjak, de fietstaxi, een tandem, antieke fietsen, de nieuwe Batavus step, een rondrit in de paardentram, noem maar op.
Schminken: Er zijn vast wel een aantal creatieve ouders die de gezichten van leerlingen uit de onderbouw willen versieren met leuke verkeersbordjes.
Verkeersborden ontwerpen: Laat de leerlingen op grote stukken papier hun eigen verkeersbord ontwerpen. Waar storen zij zich aan en met welk verkeersbord kunnen ze dit duidelijk maken? Let wel op dat de standaard vormen van de ‘je mag hier niet’, ‘je moet hier’ en ‘pas op’ borden worden gebruikt.
Ren-je-rot spel: De leerlingen staan bij elkaar in een vak. Op een andere plek zijn nog twee vakken. Er wordt een vraag gesteld of stelling geroepen waarbij twee antwoorden mogelijk zijn. Ieder antwoord behoort bij één van de twee vakken. De leerlingen rennen naar het vak van het, volgens hen, juiste antwoord. De leerlingen die in het verkeerde vak staan vallen af. Je gaat net zo lang door totdat er nog maar één leerling, de winnaar, over is. Natuurlijk zijn het allemaal verkeersvragen.
Fiets beschilderen: Kijk of je via het lokale kringloopbedrijf, het grofvuil of de fietsenmaker een aantal oude fietsen kunt regelen. Laat leerlingen deze fietsen met verf omdopen tot ware kunstwerken.
Skelter parcours: Laat leerlingen die een skelter hebben deze meenemen naar school. Zet een leuk parcours uit op het schoolplein welke door de leerlingen gereden kan worden. Na afloop kunnen de leerlingen een rijbewijs krijgen.
Natuurlijk kun je ook een (foto)puzzeltocht op de fiets of step in de omgeving uitzetten.
Fietsenkeuring: Nu de meeste leerlingen op de fiets zijn is dat misschien een mooi moment voor een fietsenkeuring. Deze kan natuurlijk door actieve ouders, de lokale fietsenmaker of vrijwilligers van de Fietsersbond worden uitgevoerd, maar ook door de leerlingen zelf. Laat iedere leerling de fiets van een klasgenoot controleren.
Het GrootVerkeersMysteriespel: Dit is een grote kar met een spelwand en allerlei verkeersactiviteiten zoals een verkeersgeluidenspel, fiets- en oversteeklessen, lessen over zichtbaarheid, het opzoeken van krantenartikelen en schrijven van stukjes en nog veel meer. Informeer eens bij de schoolbegeleidingsdienst of het ROV of het GrootVerkeersMysteriespel daar geleend kan worden.
Duurzaamheid: Besteed aandacht aan het thema duurzaamheid. Op het internet zijn hier een hoop filmpjes over te vinden. Laat leerlingen zelf ontdekken en leren wat duurzaamheid is en hoe zij zelf beter met de aarde om kunnen gaan.
Een lekker ontbijt: Kijk of het met de lokale bakker of supermarkt mogelijk is om voor de mensen die lopend of op de fiets naar school komen een lekker broodje en kop koffie of thee klaar te hebben staan.
Verkeerspagina in de krant: Vraag of de lokale krant een (halve) pagina beschikbaar wil stellen. Laat de leerlingen stukjes schrijven over verkeersveiligheid. Zoek samen met de redactie van de krant de leukste stukjes uit. Deze worden dan in de krant geplaatst.
[slideshow_deploy id=’1337’]